I maj 2024 godkändes detaljplanen för Mejerigatan under kommunfullmäktige, V och MP hade avslagsyrkanden. Nu måste länsstyrelsen som redan satt stopp för detaljplaner på grund av avsaknaden av vatten och avlopp åter ta ställning.
Vänsterpartiets tre huvudsakliga invändningar är VA-frågan, parkeringstalet samt avsaknad av helhet. Nyligen framkom det att kommunens reningsverk har gjort bräddningar som man inte visste om, hur mycket och hur länge är också okänt. För att kunna utvidga kommunen måste kapaciteten i dagens reningsverk utökas vilket enligt förvaltningen kan bli mer komplicerat nu när man funnit denna bräddning.
Ser vi till parkeringstalet som används i detaljplanen är det 0,7. Det vill säga att alla lägenheter inte kan räkna med att få en parkering. Det är inte otroligt att tro att det finns familjer som flyttar in som har två bilar. Att räkna så lågt parkeringstal tror vi i Vänsterpartiet kommer bli problematiskt. Kommunen kommer att få ta över problemet när fler bilar som inte får plats ska parkeras. Det kommer drabba till exempel pendlare. Det är inte en lösning att göra fler parkeringsplatser vid lokstallet. Den som flyttar till Mejerigatan kommer inte vara intresserad av att knalla bort till järnvägsviadukten för att komma till sin bil. För att minska bilberoendet i samhället tror vi i Vänsterpartiet att det krävs en målmedveten samhällsplanering och en kraftig satsning på bättre kollektivtrafik. Det skulle minska bilberoendet.
Till sist är den totala avsaknaden av helhet för Gnesta centrum det som är mest beklämmande. För att en stad, eller i vårt fall bysamhälle ska växa bäst måste man ha en helhet klar för sig innan man börjar dutta här och där. Det finns inte i Gnesta kommun. En idé om hur centrumkvarteret ska se ut är presenterad och den bygger på att godsmagasinet ska rivas. Den byggnaden är utpekad som särskilt viktig i den kulturmiljöanalys som kommunen beställt och betalat för. Där ska Coop bändas in med ett skohorn för att få plats. Även detta kräver parkeringsplatser.