Kommunens bedömning är att den föreslagna utformningen av Östra Infarten är den ”bästa lösningen”. Jag delar kommunens uppfattning att utformningen är bästa lösningen för biltrafiken, men för gång- och cykeltrafikanterna anser jag att utformningen är oacceptabel.
Trafikflödena varierar stort under dygnet och under veckodagarna, från några hundra fordon till ett par tusen fordon i timmen. Utformningen infarten dimensioneras för de högsta trafikflödena, men måste Lennings väg få nästan motorvägsstandard mellan E4-rampen och nya Ekensbergsrondellen? Jag förstår att det är dyrt att anlägga gång- och cykelportar, men det går också att göra säkra övergångsställen som hastighetssäkras för 30/40 km/tim.
Kommunen bör rimligen redovisa hur man kommit fram till bedömningen ”bästa lösningen” uppdelat på de olika trafikantkategorierna. Framför allt för boende i Pettersberg och områdena längs Stockholmsvägen/Öster/Isaksdal, som ska ta sig till Gustafsbergs köpcentra till fots eller med cykel. En sådan redovisning bör också visa på hur kommunens antagna transportstrategi uppfylls.
I detta projekt ingår en lång gång- och cykeltunnel på ca 40 meter under E4-rampen och en rundslinga för cyklister och trappor för gående i ett ganska öde område. Det går att minska ned kurvradien och trycka ihop utformningen av droppen. Det går även att ge gång-och cykelvägen en rak sträckning genom att svänga av den redan vid broräcket slut (intill E4:an) och passera under rampen vid kommunens/trafikverkets föreslagna läge. Tunnellängden skulle kunna minska till mindre än 15 meter och bli betydligt billigare. Kommunen/Trafikverket skulle kunna spara minst 5 miljoner kronor på en sådan lösning och den skulle kännas tryggare att passera igenom.
Kommunen hävdar att det blir bättre trafikflöden på andra gator, men vilka? Troligen skapas ännu längre köer på Lennings väg vid rödsignalen med Trosavägen.