Bättre rutiner för sms-påminnelser

Frågan om sms-påminnelse är inte en fråga för respektive klinik, skriver signaturen "Ordning och reda".

Frågan om sms-påminnelse är inte en fråga för respektive klinik, skriver signaturen "Ordning och reda".

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Insändare2022-01-07 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till kommunikationsdirektörens svar den 29/12  där hon skriver att patienterna erbjuds sms-påminnelse. Då måste ju detta fungera. Jag fick inget erbjudande om sms-påminnelse och är förmodligen inte ensam om detta. Hade jag fått frågan hade jag förmodligen sagt att jag inte behöver någon påminnelse eftersom jag, liksom de allra flesta patienter, håller reda på sina besökstider. Men det förutsätter ju att kallelsen kommit fram via posten. Därför är det viktigt att upplysa om att påminnelsen även är en gardering för om kallelsen inte kommit fram.

Ni kanske kan "tänka lite utanför boxen". Det borde gå att ordna så att man lägger in medgivandet kopplat till personnumret så att det redan finns där nästa gång man har kontakt med sjukvården. Då behöver ju inte frågan om medgivande ställas varje gång.
Frågan om sms-påminnelse ska också omfatta regionens alla kliniker och hanteras på regionnivå. Det är rimligen inte en fråga för respektive klinik.
Varför kommunikationsdirektören redogör för Socialstyrelsens föreskrifter om behandlingen av personuppgifter förstår jag inte eftersom påminnelser är undantagna från dessa föreskrifter.