Bättre tillgänglighet i nya Resecentrum

Nya Resecentrum kommer att få bättre tillgänglighet än dagens järnvägsstation med både hissar och rulltrappor, skriver Carl-Åke Andersson (s) Ordförande Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i ett svar på tidigare insändare.

Nya Resecentrum kommer att få bättre tillgänglighet än dagens järnvägsstation med både hissar och rulltrappor, skriver Carl-Åke Andersson (s) Ordförande Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i ett svar på tidigare insändare.

Foto: Sweco

Insändare2021-05-07 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare från Britt-Marie Bruno Asp den 27 april.

Tack för din insändare. Du skriver att Hemgårdsområdet saknar buss. Idag trafikeras Högbrunn/Hemgården av servicelinje 160, linje 563. Ett flertal linjer både inom kommunen och från Gnesta, Oxelösund och Trosa har många turer dagligen till och från området. Det är regionen som ansvarar för kollektivtrafiken: Läs mer på www.sormlandstrafiken.se

I vår årliga trafikbeställning till regionen tittar vi alltid på nuvarande och framtida behov av busstrafik, både lokalt och för delregionala målpunkter som Nyköpings gymnasium.

Som du skriver utgör TGOJ-banan i dag en barriär mellan Högbrunn och Västra Centrum. Västra Viadukten byggs nu om. Gång- och cykeltrafiken leds under vägbanan och cykelvägen görs säkrare med en mindre snäv sväng och med ett vilplan med bänkar.

Nya Resecentrum kommer att få bättre tillgänglighet än dagens järnvägsstation med både hissar och rulltrappor. Vi undersöker hur vi kan få en bättre lösning för cyklister, barnvagnar och rullstolar från Högbrunn, tvärs över TGOJ-banan till Nyköpings Resecentrum.

Det är naturligtvis olyckligt om många väljer att skjutsa sina ungdomar när det finns goda möjligheter att komma till Gripenområdet via våra sopsaltade cykelvägar till och över Västra viadukten, bra cykelparkering vid skolan och busstrafik fram till dörren.