Läser med förvåning att Trosa församling tänker sig att fortsätta hyra lokaler i Kvarnen. Är detta verkligen förenligt med en god hushållning av ekonomin i församlingen? Och är församlingen verkligen i behov av fler lokaler?
Det finns idag i församlingens ägo inte mindre än två stora församlingshem med ytor som ofta står tomma, fyra kyrkor, en stuga i Vagnhärad samt mindre lokaler vid samtliga kyrkogårdar/begravningsplatser. För två år sedan genomförde man en omorganisation där man lät delar av personalen sluta med hänvisning till den framtida ekonomin. Visserligen har man avyttrat en del av fastigheterna i Vagnhärad men till vilken nytta om den vinsten nu används för att hyra externa lokaler?
Jag vill att min medlemsavgift till Svenska kyrkan används i enlighet med kyrkoordningens inledande text till 42 kapitlet: "De som har hand om kyrkans ekonomi och egendom svarar för sin förvaltning inför både Gud och människor. [...] En förvaltare måste vara pålitlig och klok och kunna svara för sin förvaltning när den granskas".
På vilket sätt motiverar "förvaltarna" av kyrkoavgiften i Trosa församling att man lägger pengar på ytterligare lokaler? Alla medlemmar har rätt att få veta hur deras kyrkoavgift används och att detta görs i enlighet med kyrkans uppdrag. Så på vilket sätt gynnar detta församlingsborna?