Blir det fel pris – anmäl det direkt

Om prismärkningen på en hyacint är 16.90 är det 16.90 man ska betala i kassan och inget annat, anser insändarskribenten. Arkivfoto

Om prismärkningen på en hyacint är 16.90 är det 16.90 man ska betala i kassan och inget annat, anser insändarskribenten. Arkivfoto

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2023-01-03 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hallå konsument! Fel priser upprepar sig gång på gång i livsmedelsaffärer.

Det rätta priset står på hyllan i affären. Denna gång gäller det på en blomstervagn i affären. Gällde då priset på hyacinter. Priset på vagnen visade 16.90 men gick in i kassan för 19.90. Jag hade påpekat det fyra dagar tidigare och inget hade ändrats efterföljande dagar.

Som ni alla vet är hyacinter julens blommor med flera. Uppmärksammade du också detta som kund? Kommer du hem med fel pris på kvittot, ska du gå tillbaka med kvittot. Enligt innehavare av affär har du då rätt till en bonuscheck på 25 kronor. Jag skickade in en insändare 16/11. Den gällde samma sak som ovanstående. Det är kassörskorna som får ta emot upprörda och besvikna kunder. Varför ska dessa utsättas för detta? Ansvaret ligger inte hos dom. Naturligtvis påverkas arbetsmiljön av detta. Var tar dom extra pengarna/plusset i kassan vägen?

 Som kund vill man eller ska inte betala mer än vad priset är. Ska en pensionär på 70+, 80+ behöva säkerhetskolla allt från hylla till kassa eller behöva fota priserna? Kund – du hör hur allt låter. Det är helt uppåt väggarna galet. Priserna ska stämma hela vägen och därmed ska inga frågetecken behöva uppstå vid kassan. Gör det inte det, finns ingen tillit kvar från kunden.

Nej nu får detta ha ett slut och att jag aldrig mer behöver skriva om detta. Det finns en prisinformationslag "Hallå konsument". Gå in på www.hallakonsument.se. Du som kund behöver göra en anmälan till kommunens konsumentvägledare gällande felaktiga priser.