Bra förslag för likvärdighet i skolan

Utbildningsminister Anna Ekström har precis i dagarna tagit emot en ny utredning om likvärdigheten i skolan, eller snarare brist på likvärdighet. Skriver Annelie Danling Brash.

Utbildningsminister Anna Ekström har precis i dagarna tagit emot en ny utredning om likvärdigheten i skolan, eller snarare brist på likvärdighet. Skriver Annelie Danling Brash.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2020-05-06 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Äntligen, dags för förändring, som vi väntat. Utbildningsminister Anna Ekström har precis i dagarna tagit emot en ny utredning om likvärdigheten i skolan, eller snarare brist på likvärdighet. Utredningens förslag är bra, de sätter tummen på vad som behöver göras så att alla barn får samma möjligheter i Sverige. Att vi tillsammans står upp för en självklar rättighet. Det fria skolvalet ska göras om i ett gemensamt system där alla skolor tillsammans ska ingå, enligt utredaren. 

Det ska bli lättare för våra skolor att ha blandade elevgrupper enligt urvalskriterier. Då får vi en likvärdig skola där barn från alla socioekonomiska grupper går tillsammans. Då slipper vi ett system där vissa barn sorteras bort redan från början av olika oacceptabla skäl. Utredaren pekar vidare på att staten ska ta ett större ansvar och att statsbidragen ska göras om. 

Kommunerna tar idag ett enormt stort ansvar för samtliga elever där alla elever måste beredas skolgång. Nu går oftast de minst resurskrävande eleverna på våra friskolor och detta innebär ju minskade kostnader för företagen. Utredaren menar att kommunerna måste kompenseras för det ekonomiska ansvaret som de tar och därför behöver statsbidragen göras om. Äntligen säger jag, äntligen rejäla förslag som står upp för alla elevers rätt till en likvärdig skolgång och ett likvärdigt liv. Som bekant, allt börjar i skolan och då måste vi “banne mig” sätta likvärdigheten framför profit. “Time for change”