Vi vill alla samma sak, ordning och reda på våra skolor för att ge möjlighet till bästa, möjliga lärmiljö. Vad vi alla också vet är att ett preventivt förhållningssätt, förebyggande åtgärder, ger bättre effekt än att försöka rätta till det som utvecklats i negativ riktning.
I Hjalmar Söderbergs roman Dr. Glas kan vi läsa orden: ”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till varje pris som helst.”
Att inte känna att man är värd något för den man är, utan enbart för det man gör, kan leda barn och ungdomar på fel väg. Vi som samhälle måste våga visa att vi älskar dem, att vi bryr oss och kan ställa krav som leder till positiva effekter för dem.
Föräldraskapet är det största och viktigaste arbete vi tar på oss under livet. De föräldrar som önskar och behöver stöd i sitt föräldraskap ska veta vart de ska vända sig och känna att de får stöd, samarbetet mellan hem och skola är en del av detta arbete.
Genom ett bredare samarbete med fler yrkeskategorier inom skolans värld vill vi ge lärarna utrymme för sitt uppdrag och låta kuratorer, rektorer och socialpedagoger hantera andra åtaganden som gör att barn och unga kan möta sin framtid med större trygghet och självkänsla.
Det är kostsamt när både förebyggande och återuppbyggande åtgärder sker samtidigt, men det går inte att låta det ena fortgå för att lösa det andra, det ger inte heller en långvarig och hållbar utveckling.