Region Sörmland har brister i sina administrativa rutiner vilka helt i onödan nyligen drabbade både mig och verksamheten vid Radiologen. Efter ett besök på urologen fick jag besked om att jag skulle bli kallad till Radiologen cirka 2 veckor senare. I onsdags hade det gått närmare tre veckor varför jag ringde och undrade när kallelsen skulle komma. Jag fick då beskedet att en kallelse var skickad per brev för ett besök den 29/11. Brevet med kallelsen kom aldrig fram till mig varför jag missade besöket. Idag har jag fått en faktura på 450 kr för "uteblivet besök".
Ett enkelt sätt att undvika sådana problem vore om det skickades en SMS-påminnelse ett par dagar innan. Det skulle undvika problem som uppstår om brevet med kallelsen inte kommer fram till patienten och minska risken att någon kanske glömt det inbokade besöket. Det gynnar både verksamheten och patienten. Jag får alltid ett SMS-meddelande dagen innan mina tandläkarbesök och också från bilfirman om jag bokat service för min bil. Varför använder inte Region Sörmland denna enkla och effektiva åtgärd? Det skulle öka effektiviteten på mottagningarna och underlätta för patienterna.
Ytterligare ett exempel på bristande rutiner är att båda jag och min fru i brev har blivit erbjudna den tredje Covidsprutan. Det är bara det att vi fick den redan för cirka 4 veckor sedan ... Varför har vi som redan fått sprutan inte gallrats bort innan utskicket?
Jag är i övrigt nöjd med mina kontakter med sjukvården men rutinerna borde kunna förbättras.