Bussarna till och från Brandkärr behövs

Insändarskribenten gillar inte förändringarna av busstrafiken mellan centrum och Brandkärr.

Insändarskribenten gillar inte förändringarna av busstrafiken mellan centrum och Brandkärr.

Foto: Henni Ratilainen Bergqvist

Insändare2022-08-23 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om tvåans buss, Brandkärr och Nyköpings kommuns tystnad.

På ett sätt kan jag förstå varför de styrande handlat i lönndom avseende omläggningen av tvåans buss. De vet förstås att man missgynnar väldigt många människor. Dessa får ingenting veta förrän det är för sent att protestera.

Och har man inte tänkt på att man missgynnar ett redan sårbart område? I Brandkärr behöver man tvärtom göra allt för att där ska vara attraktivt att bo – och därmed minska allt negativt som segregation kan föra med sig.

För att exemplifiera – jag en åttioåring boende i centrum vill – även när jag inte kan cykla – kunna besöka Öppen hand, ett stort nöje för mig. Det blir nu inte möjligt med allmänna kommunikationer.

Det talas i SN:s artikel den 13 augusti om bussarna 161 och 162 som ska fortsätta sina rutter som vanligt, men dessa bussar går endast några få turer och då inte raka spåret precis.

Jag tänker också på anhöriga som vill besöka de sina på Mariebergsgården och på dem som arbetar där och är beroende av buss. Affärer som Coop och Ica Maxi missgynnas också. Självklart berör det i högsta grad dem som bor i området och ska till arbete eller skola. Eller helt enkelt vill komma ner till centrum.

Politiker brukar annars framhålla miljöaspekter, att buss och tåg är att föredra framför bil. Verkligheten är en annan.