Åter rapporterar SN (8/10) om den dåliga arbetsmiljön i Gnesta hemtjänstgrupp. En viktig orsak är den byråkratiska klyftan mellan biståndshandläggare och hemtjänstpersonal. Undersköterskan får ett snävt minutschema i sin hand med litet manöverutrymme att fatta egna beslut utifrån hur brukaren mår. Biståndshandläggaren ser inte undersköterskans frustration över att inte hinna ge brukaren den hjälp som behövs. Det är krångligt för undersköterskan att signalera till biståndshandläggaren om att beviljad insatstid inte är tillräcklig.
Om biståndshandläggarna i Gnesta flyttades in under äldreomsorgschefens paraply, där idag hemtjänstpersonal och hemsjukvårdspersonal redan finns, skulle samarbetet runt brukarna i hemtjänsten kunna fungera bättre. Det skulle då vara enklare för äldreomsorgschefen att skapa kanaler, som underlättar dialogen mellan dessa yrkesgrupper och ökar förståelsen för den andres arbetssituation.
Helst såg jag en mer radikal förändring av hemtjänstorganisationen. Men här har jag skissat ett förslag som är enkelt att genomföra i närtid. Om viljan finns.