Trafik och klimatutsläpp är en aktuell fråga. Du kanske funderar på att låta bilen stå. Kanske resa med Nyköpings elbussar? Då vill vi utnämna dig till klimathjälte. Räknar man på saken visar det sig att koldioxidutsläppen från elbussen bara är bråkdelen jämfört med bilen. Och då med endast en person i bussen.
Elbussen drar i storleksordningen 1,5 kWh/kilometer el i genomsnitt, enligt uppgifter från Nobina. Svensk el har i genomsnitt utsläpp på 13 g koldioxid per kWh. Det innebär utsläpp att en kilometer med en resenär i bussen alstrar cirka 20 gr koldioxid.
Numera är stora SUV:ar vanliga, exempelvis Volvo XC60 D3 som släpper ut 152-175 gr per kilometer mätt enligt WLTP-metoden. Cirka 8 gånger så höga utsläpp som elbussen.
Blir det fler i bussen, säg tio personer. Då landar vi på att fossil-SUV:en med en person har cirka 80 gånger större CO2-utsläpp per resenär.
Kör du en mindre fossilbil blir förstås skillnaden inte lika stor.
Ska jämförelsen bli riktigt rättvis så måste man ta hänsyn till utsläppen vid tillverkningen av fordonen.
Elbussens stora batteri alstrar en hel del utsläpp vid tillverkning. En rapport 2017 från IVL visade på stora utsläpp, så att elfordon ifrågasattes. Men en ny IVL-rapport visar att utsläppen är ungefär hälften så stora som tidigare antagits.
Fossilbilen alstrar också stora utsläpp vid tillverkningen. En liten bil alstrar cirka 10 ton, en stor bil cirka 20 ton. Man bör ta hänsyn till att bilen står mest hela dagen, då den oftast används av bara en person. Medan bussen rullar stora delar av dagen och hinner frakta flera hundra personer.
Klimatvinsten med att växla till elbuss är alltså enorm.