Återigen en miss av Södermanlands Nyheter

"Även om det lockar många besökare är det få som vill läsa om den här typen av evenemang efteråt" replikerar SN:s chefredaktör Kristina Levin.

Insändare2023-05-19 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Södermanlands Nyheter lyckades åter med konststycket att undvika att skriva om ett viktigt lokalt kulturevenemang nämligen Konstrundan.

Under lördag och söndag har ett stort antal konstnärer öppnat sina ateljéer och hem för de konstintresserade besökare som med bil tog sig runt i trakterna. En mångfald konst av våra främsta konstnärer blev tillgänglig och alla vi, som åkte runt gjorde många upptäckter och återknöt kontakten med konstnärerna. Helgen blev en, i många stycken, mycket fin upplevelse. Hur Södermanlands Nyheter lyckades med konstycket att helt nonchalera detta viktiga kulturevenemang är obegripligt. Och ett ytterligare belägg för att det inte är en lokaltidning värd namnet.

Replik av Kristina Levin, chefredaktör:

Nej, vi bevakade inte Konstrundan, helt baserat på den kunskap vi har om vad majoriteten av våra läsare vill ha för lokaljournalistik. Även om det lockar många besökare är det få som vill läsa om den här typen av evenemang efteråt. Vi märker att utebliven kulturbevakning skapar mycket debatt men faktum kvarstår – den typen av artiklar lockar till väldigt liten läsning, både i papperstidningen och på vår sajt.

Vi kan inte lägga våra knappa resurser på det som inte blir läst. Ingen skulle bli gladare än jag om vi kunde bevaka allt, så som vi kunde för 30 år sedan, men de resurserna finns inte.