De eleverna stökar inte i klassen

 "En annan faktor som bidrar till lugnet i klassen är att endast en person i taget får prata" skriver insändarskribenten. Arkivfoto

"En annan faktor som bidrar till lugnet i klassen är att endast en person i taget får prata" skriver insändarskribenten. Arkivfoto

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Insändare2022-11-02 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur får läraren eleven att känna sig sedd? Jo, genom att läraren snabbt lär sig namnet på eleven, intresserar sig för dess intressen, styrkor och svagheter och visar den respekt.

Det finns många ”namnlekar” som medför att både läraren och alla i klassen lär sig varandras namn på en enda lektion. Och detta är gynnsamt för trivseln i klassen.

Sedan gäller det att skapa associationer, så kallade ”krokar”, till var och en av eleverna och att läraren profilerar sig genom att berätta några udda saker om sig själv. Jag har fördelen av min bakgrund i Afrika, fallskärmsjägarutbildningen, karaten och maraton.

Som underlag för mina ”krokar” hos eleverna, ber jag dem skriva ett konfidentiellt brev till mig om sin bakgrund, familj, sina intressen, förväntningar, rädslor och drömmar. Jag ber även om deras förväntningar på mig. Det grundar mitt relationsskapande med varje individ: Hur gick matchen? Har er tik valpat ännu? Kan din lillebror gå nu? 

Du som lärare ska respekteras för dina ämneskunskaper, ditt rättvisepatos och för att du visar varje elev att du ser den.

En annan faktor som bidrar till lugnet i klassen är att endast en person i taget får prata. Motivet till detta är att det numera är så många som har koncentrationssvårigheter och därför får svårt att uppfatta vad som sägs om det är stökigt i klassen.