Den goda staden är inte en konspiration

Östra Storgatan i Nyköping är en av de stadsgator där det införts bilförbud, något som dock inte alltid följs.

Östra Storgatan i Nyköping är en av de stadsgator där det införts bilförbud, något som dock inte alltid följs.

Foto: Malin Stenberg

Insändare2023-08-19 07:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 15/8 kritiserar Kungliga automobil klubben modern stadsutveckling. Man sågar femtonminutersstaden; en vision där samhällsservice finns nära och tillgängligt, något som de allra flesta nog skulle gilla. KAK sprider istället felaktigheter om blockindelning och uteslutningseffekter som säkert ska associeras till totalitära stater, kallar närhet för “extremt” och menar att människor som trivs i staden är förödande för handel.

Historiskt blomstrade cityhandeln fram till 60-talet då privatbilen fick sitt genombrott, därefter har den lidit av en stadig nedgång. Stora kvarter revs för bilvägar, byggandet av externa handelsplatser tog fart, kunden fördes ut ur staden. Nu är vi här, stadskärnor kämpar för sin överlevnad och vi har gjorts bilberoende när service och handel flyttat ut. I detta läge motarbetar KAK den goda rörelse som finns för att göra människors vardag enkel igen.

Internationellt kommer kritiken mot femtonminutersstaden oftast från den extrema högerns frihetsrörelse som även är vaccinskeptisk och klimatförnekande. Hit sällar sig KAK när de sprider rena konspirationsteorier om att arkitekter, stadsplanerare och politiker vill skapa kvartersfängelser. Den 24/5 skrev KAK likartat i Expressen, frågan är varför KAK gång på gång driver konspirationsteorier?