Den levande staden är vårt ansvar

Om vi som kund handlar på nätet har vi valt bort den personliga servicen och kunskapen som finns att tillgå i den fysiska butiken, skriver Ulrica Juul och Catharina Hagstrand.

Om vi som kund handlar på nätet har vi valt bort den personliga servicen och kunskapen som finns att tillgå i den fysiska butiken, skriver Ulrica Juul och Catharina Hagstrand.

Foto: Ebbe Jonsson

Insändare2024-12-04 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av artikeln onsdagen den 20 november där det uttrycks en önskan om en levande stadskärna vill vi poängtera att denna önskan är ditt och mitt ansvar. 

Det är tydligt att detta ämne engagerar i Nyköping. Vi är många som vill ha tillgång till trevliga miljöer att strosa i med familj och vänner, kaféer och restauranger där man kan avnjuta en mysig fika eller en stämningsfull middag, och butiker där man kan klämma och känna innan man gör ett eventuellt köp.

Vi delar önskan om ett levande centrum och det är lätt att peka ut andra som syndabockar när uppskattad service försvinner. Om vi som kund handlar på nätet har vi valt bort den personliga servicen och kunskapen som finns att tillgå i den fysiska butiken till förmån för ett lägre pris och det kan väl vara okej. Men när man som kund använde den fysiska butiken för att klämma, känna, få råd, låna hem med mera och sedan köper produkten på nätet och lämnar butiksägaren med kostnader för bland annat lokaler och personal kanske man ska tänka efter en eller två gånger på vilka konsekvenser det kan medföra. 

Det kanske beror på att man inte riktigt har klart för sig hur viktigt det är med företagare/entreprenörer som vågar ta ekonomiska risken, ger arbetstillfällen och kan erbjuda ett brett utbud av butiker men handlar vi inte lokalt försvinner marknaden.