Eleven har ett ansvar – gĂ„r inte att skylla pĂ„ andra

Idag förlitar sig sÄvÀl elever som vÄrdnadshavare pÄ vÀlfÀrdssamhÀllet, den egna insatsen för att göra sitt bÀsta i skolan, utifrÄn den egna förmÄgan saknas tyvÀrr, skriver signaturen "Elevassistent"

Idag förlitar sig sÄvÀl elever som vÄrdnadshavare pÄ vÀlfÀrdssamhÀllet, den egna insatsen för att göra sitt bÀsta i skolan, utifrÄn den egna förmÄgan saknas tyvÀrr, skriver signaturen "Elevassistent"

Foto: Henrik Montgomery/TT

InsÀndare2021-10-31 21:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r du sĂ€tter in pengar pĂ„ banken kan du rĂ€kna med en avkastning efter tre Ă„r som Ă€r runt noll, gör du istĂ€llet genomtĂ€nkta köp pĂ„ börsen Ă€r avkastningen troligen bĂ€ttre. Men Ă€r du skattebetalare i Nyköping och sĂ„ledes med och bidrar till vad som Ă€r framtiden, i det hĂ€r fallet elever pĂ„ högstadiet kan du rĂ€kna med en betydligt sĂ€mre avkastning. Sett till kommunen som helhet har pengarna inte resulterat i nĂ„gon positiv vĂ€rdeutveckling, snarare tvĂ€rtom, det Ă€r nĂ€mligen bara drygt 70 procent av eleverna som gĂ„r ut Ă„rskurs nio med godkĂ€nda betyg i alla Ă€mnen. 

Ofta hamnar fokus i debatten pÄ vilka som Àr huvudmÀn. Visst ska det debatteras, men det Àr inte den absoluta faktorn för hur svenska elever lyckas i skolan. I dagens och framtidens skolor bör fokus istÀllet riktas in pÄ eget ansvarstagande, du som elev har ett ansvar, det gÄr inte att skylla allt pÄ andra, oavsett om det Àr pÄ skolan, kommunen eller staten. Idag förlitar sig sÄvÀl elever som vÄrdnadshavare pÄ vÀlfÀrdssamhÀllet, den egna insatsen för att göra sitt bÀsta i skolan, utifrÄn den egna förmÄgan saknas tyvÀrr.

Ska svensk skola vara i vÀrldsklass behöver alla bidra, sÄvÀl politiker, skolhuvudmÀn, vÄrdnadshavare och sist men inte minst eleverna. Synen pÄ kunskap och det egna lÀrandet Àr viktigt, det har lÀnder runt om i vÀrlden redan förstÄtt. Vi hamnar Äter pÄ efterkÀlken nÀr vi satt oss sjÀlva pÄ höga hÀstar, mycket pÄ grund av fokus pÄ fel saker.