NÀr du sÀtter in pengar pÄ banken kan du rÀkna med en avkastning efter tre Är som Àr runt noll, gör du istÀllet genomtÀnkta köp pÄ börsen Àr avkastningen troligen bÀttre. Men Àr du skattebetalare i Nyköping och sÄledes med och bidrar till vad som Àr framtiden, i det hÀr fallet elever pÄ högstadiet kan du rÀkna med en betydligt sÀmre avkastning. Sett till kommunen som helhet har pengarna inte resulterat i nÄgon positiv vÀrdeutveckling, snarare tvÀrtom, det Àr nÀmligen bara drygt 70 procent av eleverna som gÄr ut Ärskurs nio med godkÀnda betyg i alla Àmnen.
Ofta hamnar fokus i debatten pÄ vilka som Àr huvudmÀn. Visst ska det debatteras, men det Àr inte den absoluta faktorn för hur svenska elever lyckas i skolan. I dagens och framtidens skolor bör fokus istÀllet riktas in pÄ eget ansvarstagande, du som elev har ett ansvar, det gÄr inte att skylla allt pÄ andra, oavsett om det Àr pÄ skolan, kommunen eller staten. Idag förlitar sig sÄvÀl elever som vÄrdnadshavare pÄ vÀlfÀrdssamhÀllet, den egna insatsen för att göra sitt bÀsta i skolan, utifrÄn den egna förmÄgan saknas tyvÀrr.
Ska svensk skola vara i vÀrldsklass behöver alla bidra, sÄvÀl politiker, skolhuvudmÀn, vÄrdnadshavare och sist men inte minst eleverna. Synen pÄ kunskap och det egna lÀrandet Àr viktigt, det har lÀnder runt om i vÀrlden redan förstÄtt. Vi hamnar Äter pÄ efterkÀlken nÀr vi satt oss sjÀlva pÄ höga hÀstar, mycket pÄ grund av fokus pÄ fel saker.