Eleverna på Nyköpings högstadium behöver hjälp

Vi byggde en stor skola i hoppet om att lösa ett problem, dock har det skapat andra bekymmer, skriver Edward Sevume, Nyköping.

Vi byggde en stor skola i hoppet om att lösa ett problem, dock har det skapat andra bekymmer, skriver Edward Sevume, Nyköping.

Foto: Linnéa Lind

Insändare2022-04-13 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sen några år tillbaka brottas Nyköpings kommun med en rad problem på Nyköpings högstadium. Det har förekommit flera incidenter på skolan där elevernas och personalens trygghet hotats. Brandkåren och polisen har besökt skolan vid olika tillfällen, där någon eller kanske några orsakat brand i en av skolans lokaler. 

Det är välkänt att stök har förekommit på skolan, vilket SN skrivit om ett antal gånger. Bekanta med barn på Nyköpings högstadium har drabbats av stöld, inte en gång utan flera gånger. När en lärare berättade anonymt om stöket på skolan fick hen hård kritik. 

Vi byggde en stor skola i hoppet om att lösa ett problem, dock har det skapat andra bekymmer. Med industrialiseringen av skolan hoppades man att stordriften skulle kapa kostnader med fler elever under ett tak, det var bra på pappret. Med en stor skola kom andra problem. Individens anonymisering i en stor grupp är en produkt av vad beslutet åstadkommit. Likvärdigheten skulle uppnås, problemet med segregationen skulle arbetas bort. Nu ser vi att man aldrig tog hänsyn till det faktum att receptet kanske inte passade alla elever. En del elever trivs bäst i mindre skolor samt mindre grupper.

I kölvattnet på de problem som skolan har i Sverige, har skolan också kommersialiserats. Vi tror att privata skolor skulle vara lösningen på sådana problem som man finner på Nyköpings högstadium. Därmed har utbildningen också blivit en vara – och för att uppnå attraktion finns det risk för betygsinflation. 

Stora bekymmer som sagt. Under min tid i barn- och ungdomsnämnden pratade Moderaterna om kameror i Nyköpings högstadium för att stävja stöket. Problemet med oordning på den nämnda skolan är alltså gammalt. Barn som stökar till kan ha problem hemma och här skulle socialen hjälpa till med olika insatser. Ju tidigare desto bättre.