Elva veckors väntan på ersättning från Mälartåg

Efter snart elva veckor, har jag inte fått ut min milersättning efter de två helt inställda tågavgångarna. Snart elva veckor! Vid tre olika tillfällen har jag därför varit i kontakt med Mälartågs kundtjänst, skriver insändarskribenten.

Efter snart elva veckor, har jag inte fått ut min milersättning efter de två helt inställda tågavgångarna. Snart elva veckor! Vid tre olika tillfällen har jag därför varit i kontakt med Mälartågs kundtjänst, skriver insändarskribenten.

Foto: Oscar Söderman

Insändare2022-12-09 07:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Söndagen den 11 september kollade jag, min vana trogen, att tågen från Nyköping till Stockholm skulle gå enligt tidtabell. Jodå, det såg bra ut. Det fanns åtminstone två avgångar att välja på så att jag skulle hinna upp till mitt arbetspass som började klockan 18.30 på kvällen.

Men när jag kollade nästa gång så visade det sig att tåget klockan 16.15 var helt inställt! Även avgången 17.15 var inställd! Och avgången vid 18-tiden var ersatt med buss men då skulle jag inte hinna upp till mitt arbetspass började. Så det var bara att slänga sig i bilen och köra till Stockholm i stället med allt vad det innebär, till exempel att hitta en parkering centralt som dessutom kostade skjortan. Som tur är har jag i alla fall både körkort och bil men jag undrar hur alla andra gjorde som inte har det och hur dom kom fram till någon av destinationerna utmed vägen denna olycksaliga söndag.

Men det här är inte det värsta i kråksången. Det värsta är att jag, efter snart elva veckor, inte har fått ut min milersättning efter de två helt inställda tågavgångarna. Snart elva veckor! Vid tre olika tillfällen har jag därför varit i kontakt med Mälartågs kundtjänst och frågat vad det är som INTE händer och vid varje tillfälle har jag fått veta att ersättningen är beviljad och snart ska betalas ut och att jag är välkommen att komma tillbaka om det inte kommer några pengar. Men än så länge har det inte kommit några pengar.

Problemet är bara att jag börjar misstänka att Mälartåg har satt detta i system. Det tror helt enkelt att vi som drabbats ska glömma bort det om de väntar tillräckligt länge med att betala ut den beviljade ersättningen. Men det tänker jag inte göra och jag uppmanar alla som är i samma situation som jag att reagera på ett eller annat sätt så att detta mycket nonchalanta tillvägagångssätt att behandla sina kunder uppmärksammas. Och för mig personligen handlar det inte om pengarna utan om principen, i synnerhet om man hade köpt ett månadskort för nästan 3000 kronor vilket jag hade gjort.

Jag vill därför, väldigt gärna, ha ett direkt svar från Helena Ekroth, verkställande direktör för Mälartåg, vad detta beror på och vad ni har vidtagit för åtgärder för att råda bot på det uppkomna problemet?