Ett utmanande uppdrag för Sveriges viktigaste chefer

"Vad är man beredd att avstå i kommunens utbildningsverksamhet som ändå leder till ökade resultat" skriver insändarskribenterna. Från vänster: Lena O'Connor, Jenny Gustavsson, Mirza Ljuca, Robert Dahlqvist, Camilla Hellvard.

"Vad är man beredd att avstå i kommunens utbildningsverksamhet som ändå leder till ökade resultat" skriver insändarskribenterna. Från vänster: Lena O'Connor, Jenny Gustavsson, Mirza Ljuca, Robert Dahlqvist, Camilla Hellvard.

Foto: Egen bild, Lena O'Connor

Insändare2024-10-22 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Medel före mål… javisst, vi ska fokusera på huvuduppdraget, det är alla skolledare väl medvetna om och införstådda med. År 2024 är året då alla verksamheter i kommunen brottas med ett oerhört tufft ekonomiskt läge.

Alla behöver bidra, tänka om och tänka nytt för att få budget att gå ihop. Vi hjälps åt att tänka klokt kring våra respektive verksamheters prioriteringar. Hittills har alla gjort ett fantastiskt jobb med minskade underskott. Men vi ställs samtidigt inför utmaningar vi inte riktigt mött tidigare där vi ska skala av och besluta vad som är ”viktigt på riktigt” och vad kan vi ta bort - för något måste tas bort.
Alla som jobbar inom förskola och skola vet att ingen barngrupp eller klass är den andra lik. Det finns många olika parametrar som påverkar en grupps dynamik, behov och möjlighet till progression. Vi i verksamheten bedömer vad varje individ och grupp behöver får att nå sina mål men är det rimligt att i budgetarbete behöva skära ner på de resurser som fördelats för just detta? Prioriteringar innebär att vi utmanas att tänka nytt, tänka kärnverksamhet, besluta vad som kan effektiviseras, vad som måste plockas bort.

Hur kan vi behålla en god kvalitativ utbildning när börsen blir tunnare och tunnare? Ingen skolledare vill att kvalitén sänks. Vi är stolta över våra verksamheter. Vi vill se våra verksamheter vara en del av Sveriges bästa skola 2030 och här går inte ekvationen ihop. Minskat medel – ökad kvalité? Vad är man beredd att avstå i kommunens utbildningsverksamhet som ändå leder till ökade resultat?

Sveriges Skolledare värnar varje medlems arbetsmiljö och förutsättningar att vara en del av en väl fungerande verksamhet där barnen och ungdomarna utmanas, utvecklas och växer in i rollen som kloka samhällsmedborgare – vår framtid! För att fortsatt göra kloka prioriteringar, vara trovärdiga och samtidigt vara de pedagogiska ledare som engagerar, entusiasmerar och leder våra verksamheter in i framtiden mot målet Sveriges bästa skola 2030 efterlyser Sveriges Skolledare ett förtydligande kring ”Medel före mål”.