Replik på artikel i SN 20/7 "Butikens vågar". Tack SN för denna efterlängtade artikel. Tack särskilt Björn Wadströms uppmärksamhet. Jag har skrivit flera insändare i ämnet. Min första var 16/11 2022 och sista 4/4.
Mina insändare är också riktade till att kunderna ska vara uppmärksamma. Insändarna handlade om fel priser i kassan och rätt pris på varuhyllan. Vi kunder har varken lust eller råd att betala mer för en vara, varför skulle vi? En krona är en krona för mycket.
Kasta inte kvitton. Du vet väl om att du kan komma tillbaka till affären med felaktiga kvitton. Enligt handlare har du rätt till en bonuscheck. Vad säger högsta ledningen/koncernen om allt detta? Är det upp till varje handlare att prissätta? Varför utsätta kassörskorna för arga och besvikna kunder? Arbetsmiljön blir skakig för dom.
Allt detta tar onödig energi av oss kunder. Se vidare: Konsumentverkets prisinformation www.hallakonsument.se. Prissänkningarna säger oss kunder ingenting. Svårt och omöjligt att veta priset innan. Hjälper inte med pilar och procenten som varan är sänkt med. Konsumentvägledning i varje stad har säkert koll på detta.