Fjärrvärmen i Nyköping slogs ut på grund av strömavbrott klockan 19:10. När går det då att hitta informationen på Vattenfalls avbrottskarta. Några minuter senare, klockan 19:15? Nej, men en timme senare, klockan 20:15 då?
Nej, inte då heller. Det tog cirka tre timmar innan informationen fanns tillgänglig på nätet via Vattenfalls avbrottskarta, som de hänvisar till ett otal gånger under "Avbrott och felsökning" på hemsidan. Att på detta sätt mörka avbrott och dröja flera timmar innan de erkänner leveransproblem med fjärrvärmen är tyvärr inget nytt. Det har hänt förr. När jag påpekade det senast, blev svaret i stil med att "det finns ingen personal som kan lägga ut informationen". Samma ointresse att informera kunderna kvarstår uppenbarligen.
Att anläggningen körs dygnet runt, året om och att Vattenfall har många verksamheter som är igång 24/7 verkar inte spela någon roll. Vattenfall kommer inte tala om att de har problem, förrän problemet är så uppenbart att det inte går att mörka längre.