I Ulf-Göran Widqvists (S) krönika (SN 5/2)… "Svensk skola - förrådd och förödd" ska läsaren förstå att det är onda högerkrafter och välbärgade familjer som orsakat svenska skolans förfall samt dessutom bidragit till motsättningar/klyftor i svenska samhället!
Det framgick däremot inte att den svenska allmänheten fullständigt tappade förtroende för den framväxande "flumskolan", folklig vrede helt enkelt, vilket skapade en naturlig, efterlängtad grogrund för nytänkande friskolor.
Det framgick inte heller att problemen med växande klyftor/ojämlikhet i samhället till stor del är ett importerat problem.
Det är heller inte svårt att förstå många föräldrars oro över att placera sina barn i den nya, monstruösa, högstadieskolan av "sovjetmodell". Feltänkt helt enkelt.
Efterlyser en neutral och saklig analys i SN om orsak och verkan till nämnda tillstånd samt hur man kan komma tillrätta med de avvikelser som delvis uppstått i friskolekonceptet, främst vad gäller ekonomi/vinster samt vissa religiösa inslag.