Svar till GA ("Ni ser fordonet men föraren ser inte er" SN 28/11).
Det låter som att du kör i alldeles för hög fart om du inte kan se en fotgängare utan reflexer vid ett övergångsställe. Den skyltade hastigheten är den högsta tillåtna och inte den rekommenderade hastigheten. Framför man i mörker ett flera ton tungt 10 kvadratmeter stort vardagsrum som ofta har diverse distraherande skärmar och displayer i ett tätbebyggt område med övergångsställen så är det klokt att sänka farten betänkligt.
Och om man, som du, märker att man inte kan se personer framför en så är det kanske dags att reflektera över om du har något ansvar över situationen. Självklart kan reflexer på den gående underlätta men du som förare av fordon har ett ansvar att inte framföra fordonet snabbare än att du kan stanna inför hinder du kan se och förutse och att en fotgängare går över ett övergångsställe är något varje fordonsförare ska räkna med.
Själv kör jag sakta och/eller stannar vid övergångsställen även om jag inte ser en fotgängare för att kontrollera att jag inte har missat någon. Vi har alla sett rubriker där bilister utbrister att cyklisten/personen/älgen har dykt upp från ingenstans – det är inte magiska varelser vi pratar om! Kanske är det ett barn som i morgonstressen har missat att få med sig reflexen och som nu är på väg hem från sin flöjtlektion efter skolan. Eller någon som har varit på dejt och inte ville ha julgransbelysningen på sig.
Självklart ska man som gående kunna känna sig trygg med att bilister tar sitt ansvar och sänker farten i dessa mörka tider. Eller är det bara fotgängare som ska ta ansvar över sin säkerhet?