EPA-traktorn tillkom en gång i tiden för att underlätta för lantbruket. Den har över tid blivit ett fortskaffningsmedel för barn. Ja - 15-16-17-åringar är fortfarande barn med mycket begränsat konsekvenstänk - barn som föräldrarna har ansvar för, icke att förglömma!
Över tid har regelverket och verkligheten förändrats så att dagens A-traktor ofta är en vanlig personbil. Visst är den i så fall oftast krocksäker om den används på föreskrivet sätt. Men - att höja åldersgränsen till 16 år och (som kompensation?) höja max tillåten hastighet till 45 km/tim kommer inte alls att innebära höjd trafiksäkerhet. Bilbälte och vinterdäck på vintern i all ära, men hela systemet är fel!
Försäkringsbolagen visar med sina premier att unga bilförare är överrepresenterade i olyckor - vi alla bilförare får därför höga premier. Det kostar ofta mer att helförsäkra en 4-5 år gammal bil än en villa som kostar kanske 3-4 milj kronor, varför kan man ju undra?
Barnet/förarna kommer även fortsättningsvis att prova att trimma sin A-traktor - det bekräftar historien. Barnet/föraren kommer även fortsättningsvis att ta emot både två och tre passagerare, vilket är förbjudet. Konsekvenstänket uteblir!
A-traktor är mycket en politisk fråga - det är föräldrarnas röster det handlar om, förutom att undgå kravet att kollektivtrafiken fungerar så att barnen kan åka buss vid behov. Annars måste ju föräldrarna skjutsa hit och dit. Miljöfrågan är aldrig på agendan - bensin/diesel är miljö.
Nej - förbjud dessa eländiga avarter - sätt förbudet om fem år så hinner verkligheten ifatt.