Företag i Sörmland måste se fördelen med GDPR

Med svenskarnas nya medvetenhet och värnande om sin integritet kommer det framöver bara bli än mer en hygienfaktor att ha en hemsida som hanterar persondata på ett ansvarfullt och korrekt sätt, skriver Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.

Med svenskarnas nya medvetenhet och värnande om sin integritet kommer det framöver bara bli än mer en hygienfaktor att ha en hemsida som hanterar persondata på ett ansvarfullt och korrekt sätt, skriver Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.

Foto: Maciej Zawadziński

Insändare2022-05-22 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 25 maj firar Dataskyddsförordningen, GDPR, fyra år. Idag bedriver fortfarande inte alla en verksamhet som går i linje med GDPR och med svenskarna mer medvetna än någonsin om sin integritet på nätet blir det allt viktigare för Södermanlands 23 768 företag att ställa om och nyttja konkurrensfördelen med att följa GDPR.

Idag är svenskarna mer restriktiva med hur de delar sin persondata på nätet. I en undersökning gjord av bland annat Myndigheten för Digital Förvaltning svarade hela 82 procent av svenskarna att de tar till åtgärder för att hindra användningen av deras digitala information och 52 procent svarade att de avvisar platstjänster i appar och hemsidor för att den personliga informationen inte ska delas på ett sätt som de inte är bekväma med.

Det många företag fortfarande inte insett är att det med rätt verktyg är både enkelt och fullt möjligt att få bra insikter och data om sina webbplatsbesökare, och samtidigt följa GDPR. För dem som insett det har GDPR till och med seglat upp som en konkurrensfördel.

I Södermanland finns det 23 768 företag varav 88 procent har en hemsida, enligt SCB:s statistik. Omkring 90 procent av alla svenska hemsidor använder Google Analytics i syfte att exempelvis individ- och målgruppsanpassa hemsidan, anpassa reklam eller förbättra kundnöjdhet. Detta representerar cirka 18 824 företag i Södermanland. Användandet av Google Analytics innebär dock att besökarnas personuppgifter blir tillgängliga för amerikanska myndigheter, vilket flera europeiska dataskyddsmyndigheter konstaterat strider mot GDPR. Svenska Integritetsskyddsmyndigheten förväntas inom kort komma med motsvarande besked.

Att följa lagen är självklart, och företagen i Södermanland måste inse att de kan göra det på ett sätt som de också drar nytta av. Genom transparens i hur insamlade data hanteras skapas förtroende, och genom att garantera besökarens integritet utmärker sig företaget på marknaden. Detta förtroende är sedan avgörande för kundernas användning av företagets tjänster.

Med svenskarnas nya medvetenhet och värnande om sin integritet kommer det framöver bara bli än mer en hygienfaktor att ha en hemsida som hanterar persondata på ett ansvarfullt och korrekt sätt. Kan Södermanlands företag förstå det har de en ypperlig position för att stärka sin konkurrenskraft i landet.