Svar angående trafikförändringar på Gnestapendeln:
Föreningen Gnestapendeln kritiserar i sin debattartikel förändringarna i Gnestapendelns utbud på helgerna efter tidtabellskiftet i december. Vi vill börja med att understryka att det inte är Region Sörmland som har beslutat att dra ner utbudet på Gnestapendeln. Den tillfälliga utbudsökningen under 2020 och 2021 kom till stånd tack vare en övergångslösning med Region Stockholm och Gnesta kommun som också har stått för finansieringen av de tillkommande turerna på helgerna. Vid trafikstarten i december 2019 var alla parter mycket tydliga med att det bara är en tillfällig satsning i väntan på fler avgångar med Mälartåg, d.v.s. regionaltågen på linjen Stockholm-Gnesta-Hallsberg.
Region Sörmland, tillsammans med övriga län i Stockholm-Mälarregionen, lanserar nu i december en ny tidtabell med ännu fler avgångar med Mälartåg på alla linjer genom Sörmland. Helt i linje med vad vi tidigare har aviserat. Rent konkret innebär det att Gnesta får tre nya avgångar med Mälartåg per dag i varje riktning på helgerna. Och på vardagar införs en ny avgång från Gnesta till Stockholm kl 7 och åter från Stockholm cirka klockan16. Gnesta får därmed en mix av snabba förbindelser med Mälartåg till centrala Stockholm och mer prisvärda avgångar med pendeltåg som stannar på samtliga mellanliggande orter.
Onekligen finns det en prisskillnad för enkelbiljetter mellan de två olika produkterna Mälartåg och pendeltåg. I och med att Region Sörmland även fortsättningsvis står för finansieringen av tio dubbelturer på Gnestapendeln på helgerna finns även framöver möjlighet att använda de mer prisvärda pendeltågen som även gör uppehåll i Mölnbo.