Friskolesystemet väcker frågor

Då och då dyker skolan upp som ämnet för SN:s ledarsida. Hyllningarna av det så kallade friskolesystemet tar aldrig slut. Problemet för skribenterna är att all fakta, kunskaper, studier, rapporter och forskning i ämnet visa på motsatsen, skriver singaturen "Realisten".

Då och då dyker skolan upp som ämnet för SN:s ledarsida. Hyllningarna av det så kallade friskolesystemet tar aldrig slut. Problemet för skribenterna är att all fakta, kunskaper, studier, rapporter och forskning i ämnet visa på motsatsen, skriver singaturen "Realisten".

Foto: Berit Roald/NTB/TT

Insändare2021-09-30 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Då och då dyker skolan upp som ämnet för SN:s ledarsida. Hyllningarna av det så kallade friskolesystemet tar aldrig slut. Problemet för skribenterna är att all fakta, kunskaper, studier, rapporter och forskning i ämnet visa på motsatsen. Alla dessa texter visar på ett totalt misslyckande. Jag har tyvärr inget utrymme för att redovisa det enorma mängden material men jag tror att skribenterna skulle kunna hitta mycket om de bara vill det. Frågan är bara varför skribenterna struntar i att veta sanningen. Deras brist på kunskap eller ovilja att ta reda på hur det är egentligen beror förmodligen på ideologiska skygglappar. De kan inte tro att den heliga “valfriheten” leder till bland annat segregation, betygsinflation och den ekonomisk utarmning av de kommunala skolorna. Allt detta har studerats, rapporterats och redovisats många, många gånger genom åren. Trots det och trots att inget annat land har följt efter, fortsätter skribenterna med den intellektuella haveriet.