Svar på debattartikeln "De centrala stationslägena är starkt kostnadsdrivande" den 6/11.
Det måste göras avsevärda besparingar på den tilltänkta höghastighetsbana för att klara regeringens nya kostnadsgräns på 205 miljarder. Det berör inte minst Ostlänken. Tore Jansson föreslår i ett inlägg i SN att Nyköpings bidrag till denna besparing skulle vara att man från en station vid Skavsta skulle ha ”kopplade tåg” med vagnar som skulle kopplas loss och köra vidare in till Centralen för egen maskin.
För Nyköpings del skulle det bli en avsevärd försämring för de resande, speciellt pendlarna. Om man får restidsökning på 10 minuter om dagen i vardera riktningen skulle det innebära att man fick tillsätta ytterligare tid motsvarande drygt en arbetsvecka om året.
Jag har också svårt att se besparingen. Som jag förstår skulle den enda bli att man kunde slopa den norrgående grenen på den så kallade bibanan till Nyköping och kanske få en något billigare stationsombyggnad av Nyköpings central.
I stället skulle man förmodligen få göra en dyrare stationslösning vid Skavsta än den nu föreslagna på bibanans södra del. Det är inte omöjligt att det skulle totalt bli en kostnadsökning i stället för en minskning.
Ska man verkligen göra besparingar i Nyköping så måste det bli fråga om att få bort järnvägen förbi Skavsta. Inklusive bron över Nyköpingsån hamnar den sannolikt på en kostnad av fem-sex miljarder.
Gärna kopplade tåg, men då ska de utgå från Centralstation. Fast det kräver ett större omtänkande – satsa på ombyggnad av Nyköpingsbanan till dubbelspårig standardbana för 250 kilometer per timma i stället för helt ny höghastighetsbana. Det skulle med största sannolikhet bli en verklig besparing.