Gatukontoret agerar godtyckligt

Vid vissa förskolor i Nyköping har gatukontoret sänkt hastigheten till 30 men vid andra har man höjt från 30 till 50 km/h. Det tycker signaturen "Bekymrad" är ett underligt sätt att prioritera oskyddade trafikanter.

Vid vissa förskolor i Nyköping har gatukontoret sänkt hastigheten till 30 men vid andra har man höjt från 30 till 50 km/h. Det tycker signaturen "Bekymrad" är ett underligt sätt att prioritera oskyddade trafikanter.

Foto: Marcus Lindblad / SVD / TT

Insändare2022-03-07 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots att Nyköpings kommuns transportstrategi tydligt sätter gångare, cyklister och barn i första hand så misslyckas gatukontoret gång på gång med detta arbete i Östra Nyköping då bilisterna godtyckligt prioriteras framför oskyddade trafikanter. 

Gatukontoret vägrar trots protester från de boende att införa 30 km/h konsekvent på alla gator i Östra Villastaden med enda argumentet att det är så viktigt för bilarna att få komma fram. Varför enbart ett fåtal gator är undantagna från 30 km/h kan man inte svara på. 

I somras infördes 30 km/h utanför nya förskolan vid Träffen med hänvisning till de oskyddade trafikanterna. Men vid Mariebergs förskola på Stenbrovägen höjde man i samma veva till och med hastigheten längs barnens gård till 50 km/h. Dessa 50km/h anses dessutom vara lämplig hastighet genom en enkelfilig busshållplats! 

Några 30 km/h förbi förskolans enda övergångsställe, som dessutom har skymd sikt, finns inte på agendan. Trots påtryckningar bemödar sig gatukontoret inte ens att sätta upp varningsskyltar.

Vid nya Östra infarten prioriteras åter gångare och cyklister bort med hänvisning till att det gynnar flest. Har man det synsättet kommer bilisterna alltid först då antalet bilar oftast slår antalet oskyddade trafikanter.

Det är dags att politikerna vaknar och ser till att det godtyckliga gatukontoret genomgående följer kommunens strategi och lyssnar på kommunens invånare. 30 km/h på samtliga boendegator, 30km/h vid alla förskolor samt prioritering av oskyddade trafikanter är förutom strategiskt korrekt faktiskt bara sunt förnuft!