Damlagen missgynnas av förlegade sponsringsregler

Sverige deltar i fotbolls-VM som spelas på Nya Zeeland och Australien. Arkivfoto

Sverige deltar i fotbolls-VM som spelas på Nya Zeeland och Australien. Arkivfoto

Foto: ADAM IHSE / TT

Insändare2023-07-20 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Intresset för damfotboll har skjutit i höjden på senaste tiden. Det är inte särskilt konstigt med tanke på den framgångssaga vårt landslag levererat: ett VM-silver, två OS-silver och två EM-semifinalistplaceringar, för att nämna några meriter från de senaste mästerskapen. I sommar får vi återigen njuta av ett fotbolls-VM i våra blågula tröjor. 

Sverige har bevisligen en stark konkurrenskraft på den internationella arenan och allting börjar i den lokala föreningen. Sport- och idrottsföreningar har en särskild förmåga att förena människor genom att skapa sociala sammanhang och plats för utveckling. För många innebär föreningsidrotten en aktiv fritid och bättre hälsa, för vissa kan det innebära att en dröm går i uppfyllelse. Med en så pass stark ställning i samhället är det viktigt att även dessa verksamheter präglas av och aktivt arbetar för jämställdhet. 

Även om jämställdheten i fotbollssverige blivit bättre på senare år, finns det mer att göra. 

Idag missgynnas damlagen av förlegade sponsringsregler. För att en sponsor ska kunna få avdragsrätt på en sponsorutgift måste utgiften vara lägre än värdet på motprestationen. En motprestation kan vara reklam och marknadsföring. Det är vanligtvis en win-win-situation för företag som sponsrar herrfotboll. Problemet för den som vill sponsra damfotboll är att marknadsvärdet av motprestationen understiger sponsringsutgiften. Värdet mäts nämligen genom traditionella parametrar som antalet besökare på en match, men inte genom exempelvis exponering i sociala medier. Därmed blir sponsorsumman som får avdragsrätt mindre, och det blir relativt sett dyrare att sponsra damidrott.

Vi i Centerkvinnorna vill att Sveriges skattelagstiftning moderniseras, så att den främjar en jämställd sponsring av idrott. Så att flickor och pojkar kan få lika möjligheter att förverkliga sina fotbollsdrömmar. Heja Sverige!