Gnestapendlare förtjänar en pålitlig tågtrafik

"Det vore också klokt att redan nu börja planera för att köra tågen i egen regi när avtalet med MTR löper ut", skriver insändarskribenten Lotta Back (V).

"Det vore också klokt att redan nu börja planera för att köra tågen i egen regi när avtalet med MTR löper ut", skriver insändarskribenten Lotta Back (V).

Foto: Vänsterpartiet

Insändare2022-08-21 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Återgången till vardagen har inte varit rolig för redan hårt prövade arbetspendlare i Gnesta. Både Gnestapendeln och Mälartågen har den senaste tiden varit hårt drabbade av många inställda avgångar. Vissa dagar har i stort hälften av tågen inte gått, och den som söker efter en resa till Gnesta i SL:s app möts av varningsmeddelandet ”Inställda avgångar förekommer pga personalbrist”.

Kinesiska MTR, som kör både pendeltågen och Mälartågen, har uppenbarligen stora problem att anställa och behålla lokförare. Det är förståeligt att trafikföretagen prioriterar linjer med många resenärer när det saknas personal. Men det är en klen tröst för alla de Gnestabor som är helt beroende av kollektivtrafiken för att ta sig till sina arbeten. På längre sikt måste vi hitta bättre lösningar.

För oss i Vänsterpartiet är det väldigt tydligt att vi inte kommer att komma till rätta med de här problemen så länge som vi fortsätter att låta företag köra våra tåg, och sköta underhållet av våra spår. När trafiken upphandlas och trafikbolagen ska bjuda under varandra är det alltid personalens villkor och löner som offras. MTR har på kort tid skaffat sig ett rykte som en usel arbetsgivare i branschen, och det är inte konstigt att man har svårt att rekrytera.

Sörmland, Stockholm och de andra regionerna bakom Mälartågen måste ställa hårdare krav på MTR. Det vore också klokt att redan nu börja planera för att köra tågen i egen regi när avtalet med MTR löper ut.