Gynna butikerna i Nyköping i stället för Mathem

Kersti Arvidsson undrar varför Nyköpings kommun tagit beslutet att hemtjänstpersonalen ska beställa mat från Mathem i stället för att gynna lokala butiker.

Kersti Arvidsson undrar varför Nyköpings kommun tagit beslutet att hemtjänstpersonalen ska beställa mat från Mathem i stället för att gynna lokala butiker.

Foto: Hasse Holmberg / TT

Insändare2022-05-16 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För två veckor sedan var jag och ganska många intresserade på ett evenemang i Pensionärernas hus. Ämnet var äldreomsorgen.
Vi fick lyssna till sex politiker från S, Mp, C, L, KD och M som svarade på frågor som Olof Jonmyren sammanställt.
Många bra frågor, svaren var väl ibland lite tama för att vara representanter för politikerna i kommunen.

Mina funderingar och undran är hur Nyköpings kommun kan behandla oss äldre så illa som de gjort genom detta otroligt dåliga beslut att göra inköp från Mathem som ligger i Bromma, elva mil från vår stad. Det är fortfarande en het fråga bland politikerna. Enligt S så har det fungerat bra! Varför har då så många bett om att få avsluta inköp från Mathem? Och varför kommer det aldrig fram att hemtjänstpersonalen inte sitter hemma hos de äldre och beställer tillsammans med dem? Nej, personalen skriver en nota, går till kontoret och beställer, för det tar för lång tid annars.

Själv har jag handlat online sedan hösten 2020, så min hemtjänstpersonal behöver bara bära eller köra hem varorna. Många har ju firmabil, så de tar den och kör från ”min” butik och hem – cirka 500 meter. Det är inte så besvärligt. Så systemet att handla online är helt okej, men då ska det vara från en närliggande butik och inte 11 mil bort, minst 22 mil tur och retur.

De närvarande på podiet var ganska eniga om att konceptet var bra, men att en ny upphandling ska skrivas så att handlarna i Nyköping kan vara med i upphandlingen.