Vid informationsmötet om Ostlänken och Nyköpings kommande Resecentrum (SN 4 oktober) påminns vi om att det snart är dags att stänga av Brunnsgatan vid järnvägsundergången under åtminstone ett år. Det kommer givetvis att bli ett elände och långa köer när denna huvudinfart till stadens centrala delar inte går att använda.
Men jobbet med Brunnsgatan måste utföras och då gäller det att det sker så snabbt som möjligt. Dessvärre är kommunens meritlista när det gäller större sådana insatser inte imponerande. Senaste exemplen är en omotiverat lång anläggningstid för den överdimensionerade cykelbanan mellan Hamnvägen och järnvägsområdet. För att inte tala om den alltjämt pågående renoveringen av gamla Konsthallen.
Nu gäller det att tänka om och tänka radikalt. ”Normal” arbetstakt för dylika projekt synes vara från måndag förmiddag till fredag lunch. Varför inte kräva att anlitad entreprenör kör sju dagar i veckan – och gärna i tvåskift? Det skulle kunna halvera anläggningstiden och innebära en betydande samhällsekonomisk och miljömässig vinst.