Hur länge får småstadscharmen bestå?

Insändarskribenten Stefan Karlsson undrar hur länge Nyköping kan marknadsföra sig med ordet "småstadscharm".

Insändarskribenten Stefan Karlsson undrar hur länge Nyköping kan marknadsföra sig med ordet "småstadscharm".

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2021-05-10 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I decennier har Nyköping kunnat marknadsföra sig med ordet "småstadscharm" och detta har säkert lockat till sig både turister och nya invånare. 

Hur länge kan man föra fram denna slogan och ingjuta trovärdighet i orden när centralorten nu ska förtätas, invånarna bli allt fler och den charm som ändå finns döljs alltmer bakom den moderna arkitekturen?

Åkroken är ett exempel på när saker går fel. Visst hade en vacker stadspark bedårat både invånare, turister och gett ordet charm ett välkommet ansikte. Fast så blev det nu inte.