På Språkintroduktion, Nyköpings Gymnasium jobbar vi schemalagt och frekvent med värdegrundsarbete varje vecka för våra nyanlända elever. Dialogen är alltid i centrum och inga ämnen är för svåra eller för kontroversiella att diskutera. Behovet av dessa diskussioner är enormt eftersom många av våra nyanlända elever lever segregerat och har relativt liten kontakt med det svenska samhället och dess värdegrund. Detta blir ett stort problem eftersom kunskap och dialog är grunden för vår demokrati.
Ämnen som hedersvåld, könsstympning, hbtq-frågor, jämställdhet, vårt skattesystem, antisemitism, förintelsen tar tid och kräver många samtal. När vi tar dessa samtal skapas medvetenhet, samhörighet och kunskap. Vi skapar trygghet om våra lagar och regler. Frågorna från våra nyanlända är så många och i dialogen lär jag mig vad som är viktigt och vilken kunskap som fattas. Att ställa krav är viktigt, att inte se människor som offer kanske är ännu viktigare, att förmedla kunskap kanske är det viktigaste.
Vi har talat om George Floyd, vi talade om den fällande domen mot polisen, vi talade om vapenlagar, vi talade om segregationens mörker, vi talade om normer och grupperingar. Men framförallt talade vi om vikten av att göra jobbet tillsammans, om kunskap, om att inte vara offer oavsett omständigheter. Vi talade om att inte hamna i bråk, i normer som bryter ner oss, om det individuella ansvaret för vårt samhälle. När vi vågar vara tydliga mot varandra tar vi varandra på allvar. När vi vågar ta även de svåra samtalen närmar vi oss varandra även om det tar tid och vi inte alltid tycker lika.