Hur tänker politiker och skolledning?

Fritids monteras ner lite i taget och det är beklagligt. Det är en trygg punkt för många elever. Snart är den borta då det inte värderas så högt vad fritids gör, skriver signaturen "Pedagog".

Fritids monteras ner lite i taget och det är beklagligt. Det är en trygg punkt för många elever. Snart är den borta då det inte värderas så högt vad fritids gör, skriver signaturen "Pedagog".

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Insändare2022-12-26 19:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De flesta skolor och fritidshem har haft stängt första dagen på vårterminen för att samplanera denna dag under många år och det har varit otroligt värdefullt. Då har vi kunnat gå igenom de åtgärder som behövs för behovselever, se över var resurser behövs, studiematerial, fritidsverksamhet mm. Dessutom har skolledningen tagit bort nästan all planering från fritidspersonalen, vilket innebär sämre verksamhet. Barnen lär hela dagen, både i skola och på fritids. Idag är det mest barnpassning på eftermiddagen. Det finns ingen samsyn över barnen, ingen planering av verksamheten. Lite kan plockas ”ur ryggsäcken” men inte allt. Alla springer fortare i verksamheterna och det gynnar inte eleverna.

Vid kommande start av vårterminen har denna planeringsdag tagits bort. Det är bara skolan som har stängt, fritids har öppet som vanligt. Många fritidslärare har egna lektioner och/eller är resurs. Hur ska vi som jobbar kunna ha/få samsyn över det arbete som behöver göras? Inte konstigt att det går utför många gånger med skolan och elevernas mående då ingen knappt vet vad den andra gör. När personal får en helhetssyn över dagen och eleverna skapar det trygghet för dessa och bättre möjligheter till lärande finns.

Fritids monteras ner lite i taget och det är beklagligt. Det är en trygg punkt för många elever. Snart är den borta då det inte värderas så högt vad fritids gör.