Information om tågtider måste bli bättre

Insändare 26 januari 2022 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som van resenär och pensionär med SJ priokort, SL och Sörmlandstrafiken tycker jag botten är nådd vad gäller logistik. Dålig serviceinformation överhuvudtaget, med tanke på den teknik som finns idag är det mycket svagt.

Jag skulle under fredagen resa till Stockholm och sedan hem till Nyköping söndagkväll. Försökte köpa biljett kvällen före avresa men fick inte kontakt med någon ansvarig. Genom min dator fick jag reda på att det inte längre fanns pensionärsbiljett på det tåg jag skulle åka med, inte heller garanterad avgång. Jag lyckades inte få kontakt med någon som kunde svara på mina frågor. 

Så jag beslöt då att istället ta buss och pendeltåg från Gnesta. Det fungerade bra så jag kom fram till Stockholm Södra. Vid hemresan började det krångla. Pendeltåget var något försenat vilket innebar att den buss jag skulle resa med från Gnesta inte väntade in pendeltåg utan gick enligt tidtabell.

Nästa buss till Nyköping var den sista bussen på söndagkvällen. Någon information om väntetider gick inte att få i kiosken eller på telefon till Sörmlandstrafiken. Dessutom stängde kiosken 22.00. Där står jag och ytterligare några frusna. Den sista bussen för kvällen gick som den skulle så jag kom ändå hem.

Nu undrar jag över våra kommunikationer. Finns det ingen utöver SJ:s automatiska telefonsvarare som kan informera och finns det inget samarbete mellan företagen vad gäller tågtider och förseningar? Om myndigheter och transportföretag inte vill ha massa bilar på vägarna så måste det ske bättre information till kunden och dessutom bättre kontakt mellan transportföretagen.


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa