Ingen olycka – ingen död

Fokusera på att förbättra förarskicklighet, få ned olyckor. Ingen olycka, ingen död. Då är 0-vision inom räckhåll.
Skriver Lars Blomqvist.

Fokusera på att förbättra förarskicklighet, få ned olyckor. Ingen olycka, ingen död. Då är 0-vision inom räckhåll. Skriver Lars Blomqvist.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2021-03-03 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Lars Nordqvist LN, 23/2  och Ruben Börjesson RB 25/2.

SN berättar om en lång rad halkolyckor. Drabbade ”står på bromsen”, sladdar okontrollerat in i varandra. Var alla dessa utan ABS?

Zebralagen innebar fler olyckor. 2+1-vägar eliminerar mötesolyckor men skapar nya. Nollsummespel i bästa fall. År 2020 registrerades i vårt län 7000 hastighetsöverträdelser (SN 18/2) I realiteten minst det dubbla. Bilisten litar alltså mer på säkra bilar än sänkt hastighet.

Nej LN och RB, det visar på misslyckande och växande misstro till verkningslöst, ensidigt gnäll om hastighet medan olyckor fortsatt sker! Ert tigande verifierar. Ni säger ”krocka långsammare, innebärande svårt lidande, kroppsligt som ekonomiskt. Det borde ni bry er om.

Minst 90% av olyckor kan relateras till förarfel. Det blundar ni för. RB, läs vad jag skriver; relativisering är tydligen svårt? Halka igen: Kör med vinterdäck som om sommardäck sitter på, hög växel, ägg under bromsfoten. Det fungerar. Så är bakhjulsdrivna bilar säkrare i halkan än framhjulsdrivna.
Fokusera på att förbättra förarskicklighet, få ned olyckor. Ingen olycka, ingen död. Då är 0-vision inom räckhåll.