Ingen personal svarar, bara syntetiska röster

Insändarskribenten försöker förjäves få telefonkontakt med en levande människa inom vården. (Bilden föreställer en annan kvinna.)

Insändarskribenten försöker förjäves få telefonkontakt med en levande människa inom vården. (Bilden föreställer en annan kvinna.)

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Insändare2022-11-15 07:04
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag var på akutmottagningen den 2/11. Blev undersökt samt att en hel del prover togs. Man lovade att det skulle ske en uppföljning av läkare inom några dagar. Idag 11/11 har fortfarande ingen hört av sig.

Har försökt ringa medicinmottagningen, där finns nog ingen personal, bara telefonsvarare. Lämnar man uppgifter så ska man bli uppringd måndag morgon 8.15, det är inte okey. Man har ingen kontakt med någon över huvud taget, ingen som vet om besvären förvärrats eller inte.

Det hela känns ju absurt, mottagandet var snabbt och effektivt på akuten med bra personal och så vidare. Man konstaterade eventuell borrelia (borelius som läkaren benämnde det).

Vad jag inte förstår är varför sjukvården måste digitaliseras. När man är sjuk orkar man många gånger inte lyssna på instruktioner att trycka hit och dit på telefonen. Kan bero på rädsla, sjukdom eller rent utav okunnighet. Jag själv är pensionär, men tänker på de som är i generationen före mig. Hur ska de veta? Många gånger kan de leva på hemmaplan men när sjukdomen slår till blir de förvirrade av sjukdomen och kan inte hantera detta system. Detta system som byggts upp måste skrotas! Söker man vård behöver det vara en individ i andra änden, inte en syntetisk röst.

Snart är det väl robotar som tar hand om sjuka i samhället. Det blir bra med strömavbrott...