Introduktionsprogrammen (IM) infördes inte alls i samband med flyktingströmmen 2014 som ”student” skrev i SN 2020-09-09 utan fanns tidigare. Inom Introduktionsprogrammen finns språkintroduktion (företrädesvis elever som är nyanlända eller bott i Sverige en kortare tid), individuellt alternativ (där elever bland annat kan läsa mot behörighet till ett yrkes- eller studieförberedande program), yrkesintroduktion (där elever, som kanske främst riskerar att inte nå behörighet till ett nationellt program, ökar sin anställningsbarhet) samt programinriktat val där eleven, om platser finns och eleven är behörig, läser tillsammans med elever på ett nationellt program och samtidigt läser det ämne som saknas.
Jag är mycket stolt över vilken skillnad personalen gör här för många elever. Förra läsåret lyckades vår personal tillsammans skapa förutsättningar för att 51 av våra elever på IM vid enheten Gripen blev behöriga för nationella program på gymnasiet till detta läsår. Självklart har vi alltid en känsla att vi vill kunna nå ända fram med alla våra elever. Ett led i det har gjort att vi utvecklat våra yrkesintroduktionsprogram så elever som inte klarar av att ta sig till ett nationellt yrkesförberedande program får läsa delar av ett sådant program hos oss och på så sätt ökar sina möjligheter att få sitt första arbete. Hade inte IM funnits hade fler elever hamnat i utanförskap i ett tidigt skede i livet.
Jag vill även passa på att tacka alla aktörer som var här under förra läsåret och gav våra elever som slutade hos oss en värdefull ingång vuxenlivet. Stort tack till bland annat arbetsförmedlingen, nyföretagarcentrum och Campus.
Svaret på insändaren är skrivet ur ett kommunalt perspektiv där vi tar ett stort ansvar för att erbjuda samtliga fyra inriktningar på ett Introduktionsprogram, vilket ingen annan aktör gör i Nyköpings kommun.