Cykelpassager/cykelöverfart. Refererar till SN 22 oktober, insändaren "Inte lätt med cykelpassagerna".
Det är väl, särskilt nu i höstmörkret, hög tid för någon sakkunnig att tydligt förklara både skillnader och skyldigheter/rättigheter i denna svåra fråga. SN bör med hjälp av sakkunnig och illustrativa bilder klargöra vad som gäller.
Jag har tidigare med största förvåning ifrågasatt cyklisternas saknad av riskanalys när de utan att bromsa ned farten kör ut på ett övergångställe som är cykelpassage – allt i förhoppning att bilisten ska bromsa och släppa över. Man kan nog jämföra dessa cyklisters avsaknad av riskanalys med A-traktorföraren som manipulerar sitt fordon så att de kan köra över sin maxgräns på 30 km/tim.
Insändarskribenten M Hansson har nog både rätt och fel i sina slutsatser beträffande trafiken i bilden från Södermanlands nyheter 15 oktober.
Slutligen – bilar är hårda – människor är mjuka. Jag kan aldrig förstå att cyklisterna riskerar sina liv på det sätt de gör – i alla fall mycket ofta och här i Nyköping. Cyklisterna hävdar mycket ofta en rätt att passera framför inbromsande bilar – en rätt som de oftast inte alls har.