Känslan: Det sista vi vill är att träffa dig

Insändarskribenten känner sig inte välkommen när hon söker vård.

Insändarskribenten känner sig inte välkommen när hon söker vård.

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2023-10-27 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Senaste tiden har jag kontaktat två av region Sörmlands vårdcentraler i Nyköping, först för min tonåring och sen för min del.

På första stället, gällande tonåringen, krävdes upprepade försök under två dagar för att ens komma till kön för att bli uppringd. Varje gång med ett antal knapptryck där samtliga ger känslan av "Det sista vi vill är att prata med dig". När jag till slut har samtalet med en sjuksköterska blir svaret "Vi tar upp det på rond imorgon och återkommer". Dagen efter blir återkopplingen "Vi kommer inte att kunna göra så mycket, men om ni trots det ändå vill ha en tid finns den första om tre veckor."

På andra stället, återigen ett samtal med ett antal knapptryck som ger samma känsla "Vi vill helst inte prata med dig". Blir uppringd av en sjuksköterska och får budskapet "Ärendet lämnas till din läkare som tar upp det på rond. Kan du läsa din journal själv? Då kan du se anteckningen där för besked om läkarens bedömning." Beskedet från läkaren, som visserligen kommer samma dag, "Vänd dig till en annan klinik". Så, imorgon börjar det om med telefonsamtal, knapptryck och sannolikt ett besked om att det ska tas upp på en rond för att bedömas om jag får sätta min fot på en vårdinrättning.

Jag förstår att det inte är det tänkta syftet, men vården måste förstå att en sådan här hantering ger bilden av att man helst inte vill ha med patienter att göra och att det får, åtminstone vissa, människor att dra sig för att överhuvudtaget söka vård.