Gränsen mellan entreprenörskap och sociopati

"Kanske fungerade Nyköpingsmodellen som marknadsföringsstrategi, för att sätta Nyköping på kartan" skriver insändarskribenten. Arkivbild

"Kanske fungerade Nyköpingsmodellen som marknadsföringsstrategi, för att sätta Nyköping på kartan" skriver insändarskribenten. Arkivbild

Foto: Andreas Lindström

Insändare2024-06-15 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppenbarligen betraktar kommundirigenterna Nyköpingsmodellen som någonting bra och givande för Nyköping, eftersom man har mage att sätta högtflygande mål, i äkta entreprenörsanda (då kan ju kritik tillbakavisas som bakåtsträvande).

Kanske fungerade Nyköpingsmodellen som marknadsföringsstrategi, för att sätta Nyköping på kartan - men det är också allt. Är det bara för den sakens skull kommunledningen i Nyköping inte så lätt släpper sina trollstavar, fast de så tydligt är ur funktion?

Det går inte att bli Sveriges bästa skola när lärare måste vara både lärare, specialpedagoger och elevassistenter. Det är ett omöjligt uppdrag. Ambitionen slickar gränsen mellan entreprenörskap och sociopati: det kommer krävas så mycket manipulation att det blir farligt och integritetskränkande för dem som valt att bli lärare.