Busstrafiken i Sverige fungerade under ett antal år ganska väl, tills en ny aktör kom in på marknaden, Flixbus. Företaget fungerar som ett marknadsföringsbolag där deras busspartners kör på uppdrag av Flixbus, några egna bussar finns därför inte i flottan. Bolagen återfinns både inom landets gränser som nere i Europa.
Genom aggressiv marknadsföring och kampanjpriser pressades konkurrenterna för att därefter upphöra med delar av sin trafik eller till och med bli uppköpta. Så var fallet när Flixbus 2018 tog över Swebus.
Den så kallade stora konkurrenten upphörde att existera och Flixbus kunde därmed höja sina priser, eller rättare sagt chockhöja. Vad sägs om en resa från Nyköping till Stockholm för upp mot 250 kronor enkel resa? Utbud och efterfrågan kallas det eller?
Konkurrens är i grunden bra men när utländska aktörer som Flixbus dels uppvisar brister i såväl punktlighet, kundservice, prissättning och coronahantering har man inget på den svenska marknaden att göra.
Det är dags att välja tåget och resa med SJ och Mälartåg istället.
Konsten med konkurrens
Det är dags att välja tåget och resa med SJ och Mälartåg istället. Skriver insändarskribenten.
Foto: Joakim Serrander
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.