Ostlänken Nyköpings kommun säger fortfarande nej till Trafikverkets förslag till nytt stationsläge till Skavsta vid den planerade bibanan. Men det kan vara intressant att se vad kommunen tackar nej till.
Trafikverket konstaterar att med den ursprungliga planen kommer höghastighetstågen att svischa förbi Skavsta, och det blir endast ett tågstopp i timmen.
I det nya stationsläget kan Skavsta få fler tågstopp, eftersom regionaltågen via Nyköping även kan stanna vid Skavsta. Nu räknar Trafikverket att Skavsta kan få två tågstopp i timmen.
Det ger längre restider till Skavsta från Stockholm. Enligt Trafikverket sju minuter längre restid från Skavsta. Men om man även räknar in väntetider i restider? Med två avgångar per timme vid Skavsta, så blir väntetiderna på tåget max 30 minuter, istället för upp till en timme med timtrafik.
Lägger man ihop restiden med väntetiden, så blir ju resultatet kortare restid för de flesta. Vad är då problemet?
Tågresenären