"Kunde vi helt enkelt slopa multiplikationstabellen"

Insändare 30 juni 2022 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag läser i tidningen att vår skolminister vill slopa F-betyget. Unga människor slås ut från utbildning och arbetsmarknad när de inte får godkända betyg. Grundämnena svenska, matematik och engelska ställer till problem.

Jag anser att vi bör ha kvar F-betyget, men i stället försvåra för elever att uppnå detta bottenbetyg. Till exempel skulle vi väl kunna slopa åtminstone hälften av de 28 bokstäverna i alfabetet? De bokstäver som används färst gånger skulle vi helt enkelt kunna stryka. Detta har i mindre skala provats i anglosaxiska länder, där man testat i mindre skala genom att stryka å, ä och ö. Detta har fallit väl ut och fungerar utmärkt. 

Vidare så kunde vi helt enkelt slopa multiplikationstabellen. Antalet kombinationer av siffror är ju helt oändligt. Med undantag av nollans tabell, så bör vi förpassa gångertabellen till historiens skräphög. I värsta fall kan man ju alltid fråga "mannen på gatan", någon gamling som utbildades under skolagans tid, om man till äventyrs skulle vilja veta vad 6 gånger 7 blir (suck).

Slutligen har vi det otidsenliga engelska språket. Problemet är att eleverna förväntas lära sig mängder av komplicerade ord och meningar som de aldrig kommer att få användning av. Här är mitt förslag att vi använder oss av rapmusiken i undervisningen. Texterna i denna musikform består av lättförståeliga och snärtiga ord och rader. Om man till exempel begriper F-ordet så kan man enkelt följa med i den mesta musiken och lättsamt våldsamma underhållning som visas i vår television efter barnprogrammen (ja, till och med vissa barnprogram använder F-ordet).

Kunnnskap är mackt!


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa