Läxor viktiga för repetitionen och kunskapen

Repetition är kunskapens moder.

Repetition är kunskapens moder.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2022-11-29 07:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ska man ha läxor i skolan? Ja, absolut! De kan göras i skolan eller hemma. Det viktiga är repetitionen av innehållet. Repetitionen är kunskapens moder! För varje gång man repeterar, ökar mängden bibehållen kunskap och tiden den behålls. Vid tillräckligt många gånger kan kunskapen till och med bli större än det ursprungliga materialet eftersom det kan sättas in i nya sammanhang.

Det är viktigt att man använder sina egna ord vid repetitionen, för att beskriva vad det handlar om. Det är först då som det blir ens egen kunskap. Detta är det viktigaste momenten i studietekniken. Att minnesanteckna genom att kopiera bokens text är förkastligt.

Om man ger instuderingsfrågor, för att hjälpa eleverna inför ett prov, är det viktigt att påpeka denna risk. Jag skulle ha prov i biologi på ett gymnasium och på provdagen kom en elev och bad att få skriva det vid ett senare tillfälle. Han hade gjort alla instuderingsfrågorna men ännu inte lärt sig svaren! Kunskapen var därför inte hans.

Använder man sina egna ord (och gärna även bilder och symboler i olika färger) i minnesanteckningarna, går repetitionen mycket fortare.

Att sitta ner och göra läxan i lugn och ro medför att det gått en stund sedan första kontakten. En del av innehållet kan därför ha hunnit mogna i ens undermedvetna. Återberättar man innehållet i läxan för sig själv, ett litet syskon eller till och med en docka, blir värdet ännu större. Då upptäcker man nämligen om det saknas substans i någon del av det berättade. Alltså: Utan repetition, ingen retention.