Levande centrum i Nyköping – då behövs järnvägsövergångar

Järnvägsfållan i slutet på Sankt Annegatan har stängts. Arkivbild

Järnvägsfållan i slutet på Sankt Annegatan har stängts. Arkivbild

Foto: Fredrik Ericsson

Insändare2024-10-11 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi har i flera insändare läst att våra kommunalråd tycker att det är viktigt att satsa på företagande och ett levande centrum i Nyköping. Andra insändare från medborgare i kommunen efterlyser parkeringsplatser och helst några gratis timmar i centrum för att underlätta handeln. Här verkar inte beslutsfattarna vara överens med sina uppdragsgivare.

Jag tänkte tillföra ytterligare en tanke som gör att vi i min närhet inte går ner på stan så ofta längre, trots att jag personligen har försökt handla så mycket lokalt som möjligt och att fågelvägen det är nära. Tidigare har jag lunchat på stan när jag arbetat hemifrån kanske 2- 3 gånger per vecka och oftast då på The Kitchen eller handlat en låda hos Wedspisens vagn. Även när jag pendlat till Stockholm brukar jag ta en sväng förbi och handla på vägen hem och köpa det som jag behöver som kläder, skor och mat, det brukar också ske ett par gånger i veckan om vi också räknar med helgen.

Den 15 april stängdes övergången över järnvägen av och plötsligt tar det så lång tid att gå ned på stan att jag inte hinner ner på lunchen utan måste ta bilen och då landar man på helt andra ställen än nere på stan. Detsamma är omläggningen vid Gullans kiosk som gör att du måste gå runt även om du kommer en annan väg.

Slutsatsen är i mitt liv att jag har varit på stan 3 gånger sedan den 15 april och åkt tåg två gånger, all handling sker i Stockholm numera och lunchen åker jag och handlar på något av våra köpcentrum, inte lika roligt men det är vad som hinns. Frågan är varför man stänger innan en ny övergång finns och om det överhuvudtaget finns planer på ny övergång eller om det bara är något som sägs för att slippa debatt?

Mina pengar klarar sig säkert restauranger och affärer utan men som min insändaren började med så vill ju kommunen satsa på innerstaden och då kanske det är dags att underlätta för sina medborgare eller rättare sagt sina uppdragsgivare.

undefined
Den här gångfällan mellan Nöthagen och Hemgården har stängts. Arkivbild