Med anledningen av den utländska hackerattack som drabbat flera svenska företag, däribland Coop, hoppas jag på ett kraftfullt agerande ifrån de utsatta företagens sida.
I ett kort inslag på SVT Play uppfattar jag det ifrån Coops sida som tal om viss kompensation utifrån de stora förlusterna. Kompensationen lär komma från oss kunder, i form av höjda priser tror jag.
För Nyköpings del är det lika bra att behålla butiken Stora Coop stängd. De allt färre kunderna som handlat där på senare år har nu tvingats till konkurrenterna, tråkigt men ett faktum. Vidare finns det mindre franchisetagare inom Coop som satsat hela sitt liv och sparkapital i sina butiker, dessa drivna och engagerade handlare lider jag med.
Ett gott initiativ i situationen är dock betalappen ”Scan & Pay”, den kommer underlätta köpen genom några få knapptryckningar. Här ligger Coop i framkant.
Nu behöver företaget agera rättsligt och samtidigt bygga upp förtroendet hos konsumenterna igen.